Zoeken
Kies uw taal

Veel gestelde vragen en antwoorden

Wanneer is mijn bestelde medicatie binnen?

Als u herhaal medicatie bestelt die niet in de herhaalservice zit, krijgt u via uw mailbox of via een SMS binnen 5 werkdagen een bericht als uw medicatie klaarstaat. In het bericht leest u of u de medicatie kunt ophalen uit de medicatie uitgifte automaat of aan de balie in de apotheek. U hoeft hiervoor niet te bellen naar de assistente. 

De afhaaltijden aan de balie zijn op ma-di-do-vr van 15.00-16.30 uur, op woe van 11.00-12.00 uur.

Wanneer en hoe ontvang ik een bericht?

U krijgt altijd via uw mailbox of via SMS een bericht wanneer uw nieuwe medicatie klaarstaat. U heeft dan ruim voldoende de tijd om de medicijnen op te halen uit de medicatie uitgifte automaat of aan de balie in de apotheek. U hoeft hiervoor niet te bellen naar de assistente.

De afhaaltijden aan de balie zijn op ma-di-do-vr van 15.00-16.30 uur, op woe van 11.00-12.00 uur.

Melding/bericht/notificatie in MGn of Medgemak app ontvangen
Voor patiënten die gebruik maken van MijnGezondheid.net of de MedGemak app geldt het volgende:
U ontvangt een melding/bericht/notificatie binnen MGn of de MedGemak app als uw medicatie door de apotheekmedewerker is besteld.
De datum die staat weergegeven onder de medicatie is de datum waarop uw nieuwe medicatie weer van start gaat. De apotheek bestelt uw medicatie ruim van te voren, dit kan betekenen dat u op dat moment nog een voorraad in huis hebt
Let op: U krijgt altijd via uw mailbox of via SMS een bericht wanneer uw nieuwe medicatie weer klaarstaat. U heeft dan ruim voldoende de tijd om de medicijnen op te halen uit de medicatie uitgifte automaat of aan de balie in de apotheek. U hoeft hiervoor niet te bellen naar de assistente. 
De afhaaltijden aan de balie zijn op ma-di-do-vr van 15.00-16.30 uur, op woe van 11.00-12.00 uur.
Wat houdt de herhaalservice in?
Voor mensen die chronisch één of meer medicijnen gebruiken werkt Medioo met de herhaalservice. Dit betekent dat u niet steeds zelf apart de geneesmiddelen hoeft te bestellen. In ons systeem worden al uw chronische medicijnen voor 3 maanden in één keer herhaald en besteld. Dit doen we altijd uiterlijk 2 weken voordat uw medicijnen op raken. 
Voor patiënten die gebruik maken van de MijnGezondheid.net of de MedGemak app geldt het volgende: u ontvangt een bericht/melding binnen MGn of de MedGemak app als uw medicatie door de apotheek is besteld. De datum die staat weergegeven onder de medicatie is de datum waarop uw nieuwe medicatie weer van start gaat. De apotheek bestelt uw medicatie ruim van te voren, dit kan betekenen dat u op dat moment nog een voorraad in huis hebt. 
 
Let op: U krijgt altijd via uw mailbox of via SMS een bericht wanneer uw nieuwe medicatie klaarstaat. U heeft dan ruim voldoende de tijd om de medicijnen op te halen uit de medicatie uitgifte automaat of aan de balie in de apotheek. U hoeft hiervoor niet te bellen naar de assistente. 
De afhaaltijden aan de balie zijn op ma-di-do-vr van 15.00-16.30 uur, op woe van 11.00-12.00 uur.
Welke medicijnen mogen in de herhaalservice?

Gebruik maken van de herhaalservice is alleen mogelijk als u het medicijn al vaker hebt gekregen en voor een langere periode moet innemen. Denk aan maagzuurremmers, cholesterolverlagers, anticonceptie of andere chronische herhaalmedicatie.

Kunnen alle medicijnen in de uitgifte automaat?

Medicijnen die u voor de eerste keer krijgt, medicijnen die in de koelkast bewaard moeten worden, in een glazen fles of grote verpakking zitten kunnen niet in het uitgifteautomaat, deze kunt u aan de balie ophalen zoals u gewend bent.

Kan ik ook betalen via de uitgifte automaat?

Als er een rekening bij uw medicijnen zit kunt u middels een QR code en uw bank app op uw mobiele telefoon een pin betaling doen bij het uitgifte automaat, u kunt niet contant betalen

Heb ik de hulp van de huisarts nodig voor een verwijzing?

Het is voor iedereen belangrijk dat de juiste zorg door de juiste zorgverlener wordt geleverd en dat afspraken hierover voor iedereen helder zijn.

Het doel van de website verwijsafspraken.nl is om zorgverleners en patiënten duidelijk te maken wanneer de betrokkenheid van de huisarts wel of niet nodig is.

Twijfel je of de huisarts een verwijzing moet schrijven? Wil je vaststellen of de huisarts betrokken moet worden bij het opstellen van een medische verklaring?  Moet de huisarts betrokken worden voor een verwijzing voor een second opinion?

Dit zijn voorbeelden van vragen waarop je op deze pagina https://verwijsafspraken.nl/ de antwoorden vindt.

Medische verklaring nodig voor annulering van uw reis of evenement?

Heeft u een medische verklaring nodig voor het annuleren van uw reis of evenement? Deze mag uw eigen huisarts niet afgeven. De reden hiervoor is dat wij als uw eigen huisarts geen objectief en onafhankelijk oordeel kunnen geven.

Het Medisch Tuchtcollege van Amsterdam heeft zich in het verleden hierover uitgesproken met de volgende woorden:

“Van een behandelend arts, die uit dien hoofde een bijzondere vertrouwensrelatie met zijn patiënt heeft, mag niet worden gevergd dat deze van zijn oordeel over de aan de orde zijnde vraag doet blijken. Dit met name niet alleen omdat deze vertrouwensrelatie ernstig kan worden geschaad indien dit oordeel niet gunstig voor de aanspraken van de patiënt zou zijn, doch ook omdat dit oordeel, juist in verband met de bestaande relatie, in vrijwel alle gevallen niet geheel onbevooroordeeld kan zijn.”

Ons advies is dat u zelf een brief schrijft aan het reisbureau, de reisorganisatie of uw verzekering met de reden van annuleren. U kunt dan in de brief de volgende zinsnede opnemen:

“Ik machtig hierbij uw medisch adviseur om schriftelijk informatie in te winnen bij mijn huisarts …. ” “

Mocht uw verzekering toch de medische informatie wensen, dan kunnen zij deze via hun medisch adviseur bij ons opvragen. In dat geval geven wij een medisch rapport met feitelijke informatie, echter zonder advies of aanbeveling. Het is dan aan de medisch adviseur om met de informatie een oordeel te vormen of een advies te geven.

Hoe weet ik of ik een medicijnverklaring nodig heb als ik op reis ga?

Als u naar een ander land gaat en medicijnen meeneemt die onder de Opiumwet vallen, dan heeft u waarschijnlijk een medicijnverklaring nodig.  Door de vragen te beantwoorden op de website van het CAK https://www.hetcak.nl/medicijnen-mee-op-reis/veelgestelde-vragen/medicijnverklaring-nodig/  krijgt u advies over de eventueel benodigde medicijnverklaring. Mocht dit aan de orde zijn dan kunt u de ingevulde medicijnverklaring ter ondertekening naar de praktijk brengen. De huisarts zal de reeds ingevulde medicijnverklaring ondertekenen en er een stempel op zetten.

Twijfelt u of u wel naar de huisarts moet?
Hieronder vindt u allerlei informatie die u verder helpt.